Fagsjef i Fagrådet For Våtrom, Bjørn A. Grimsrud, anbefaler at du bruker god tid på planleggingen når badet skal rehabiliteres.

-Bruk god tid på planleggingen når badet skal rehabiliteres

-Det er særdeles viktig for forbrukeren å bruke god tid på planleggingen når badet skal rehabiliteres, for det finnes nemlig veldig mange valgmuligheter, sier fagsjef for Fagrådet For Våtrom (FFV), Bjørn A. Grimsrud.

0
ANNONSE

-Det er særdeles viktig for forbrukeren å bruke god tid på planleggingen når badet skal rehabiliteres, for det finnes nemlig veldig mange valgmuligheter, sier fagsjef for Fagrådet For Våtrom (FFV), Bjørn A. Grimsrud.

-Blant annet vil endringer underveis i prosessen, etter oppstart, ofte forkludre det ferdige resultatet, påpeker Grimsrud.

Stor betydning

Fagsjefen i FFV sier videre at det er av stor betydning at man velger kvalitetsnivå på selve utførelsen av badet. Det meste vanlige er å velge Våtromsnormen eller minimumskravene i TEK.

-Innhent pristilbud fra flere bedrifter og det bør være minst tre tilbud å velge imellom og gjør alltid skriftlig avtale, og i den anledning vil jeg anbefale Forbrukerrådets kontrakt, som ligger på deres hjemmeside. Eventuelle endringer bør også avtales skriftlig.

Generelt er det smartest til slutt å velge kun én bedrift, som har eget våtromsteam. Det vil forenkle avtaler og oppfølging i byggesaken fremfor å velge mange enkeltstående bedrifter.

Pass på

-Det er fort gjort «å gå i fella», hvis man ikke følger profesjonelle råd, så pass på, sier Bjørn A. Grimsrud og lister opp flere punkter som det er verdt å merke seg:

* Vær forsiktig med forhåndsbetaling. Ett unntak kan være dyre kapitalvarer/utstyr, men sørg for sikkerhet.

* Bli enig om en betalingsplan, og at denne i all hovedsak følger arbeidene. Det skal betales etter virkelig medgått tid.

*Hvis et tilbud er så billig at «det er for godt til å være sant», så er det nok akkurat det.

*Bedriftene skal levere sluttdokumentasjon, FDV. Det er ikke alle som gjør det, men forlang slik dokumentasjon.

* Vær forsiktig med selv å være prosjektleder. Kan bli krevende og fordrer kompetanse på området.

*Det kan fort oppstå misforståelser og uenighet dersom du ikke beskriver omfang og kvaliteter ved innhenting av tilbud.

*Gjør befaring med prosjektleder før overtakelse av badet. Eventuelle reklamasjoner utføres i henhold til tidsfrister – og før sluttoppgjør.

Sjekk Brønnøysund

-Hva bør sjekkes i forhold til den håndverksbedriften som skal benyttes?

-Sjekk at bedriftene er registrert i Brønnøysundregisteret og bruk kun bedrifter med dokumentert kompetanse. Det vil si bedrifter med sentral godkjenning, en Godkjent Våtromsbedrift eller mesterbedrift. Be også om referanseprosjekter.

FFV har ikke laget en egen sjekkliste for brukere som skal pusse opp badet, men på fagrådets hjemmeside – www.ffv.no – her man en egen fane som heter «forbruker». Her er det listet opp en rekke gode tips og råd. Det finnes også en FAQ, litt om lover og regler, samt noe om   Sluttdokumentasjon.

Får mange henvendelser

-Dersom du ønsker ekstra sikkerhet for korrekt bygging av bad, kan du engasjere en tredjepart som uavhengig kontrollør, sier Bjørn A. Grimsrud.

-Får FFV henvendelser fra forbrukere som er i tvil eller har havnet i trøbbel?

-Ja, det får vi. Henvendelsene er mange og varierte. Noen er flinke til å spørre om råd før de setter i gang med oppussingsprosjekt, mens andre vil ha råd for hvordan de skal håndtere en tvist med en håndverksbedrift.

-Det er også de som spør oss om faglige forhold, som fall, tilgjengelighetskrav og dokumentasjon. Vi hjelper alle med tips og råd, helt gratis, fastslår fagsjef hos FFV, Bjørn A. Grimsrud.

ANNONSE

Warning: A non-numeric value encountered in /home/dittbaduser/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 352