Kari-Øgle Kjensberg i Comfort-kjeden

Trender på baderommet i 2019

Kari Øgle Kjensberg i Comfort-kjeden forteller at dagens trender på baderommet i Europa stemmer godt med det nordmenn også vil ha. De mest tydelige trendene hos de fleste leverandørene i Europa i 2019, er matte overflater på armaturer, møbler og porselen.

0
ANNONSE

– ISH i Tyskland er en av verdens største baderomsmesser er et fantastisk utstillingsvindu hvor vi får presentert alt vi kan tenke oss av produkter for baderommet. Her vises trender vi må forholde oss til i Norge, og ikke minst er det viktig at vi henter inspirasjon og kunnskap om hva som kommer. Dette må presenteres og formidles til norske forbrukere, sier Kari Øgle Kjensberg.

– For man ikke inspirasjon til å utvikle det norske baderommet etter et besøk på ISH, ja da vet ikke jeg, sier en engasjert leder for en av Norges ledende rørleggerkjeder.

Baderomsmøbler
Kjensberg forteller at de sterke fargene på baderomsmøblene er på vei bort.

– Nå er det de duse fargene som kommer for fullt og som gjelder. Det er en klar nedtoning av sterke farger, og vi så på messen at mange av møbel- og servantprodusentene kommer med matte farger. Så ser vi at det kommer mye tre-overflater. Mørk valnøtt er på vei tilbake, etter å ha vært borte en stund, og hvitvasket eik er også ”hot”. Samtidig er det også en trend at flere produsenter utvikler møbelserier myntet på ulike målgrupper, det er spennende synes jeg.

Men hun er litt overrasket over at marmor fortsatt gikk igjen i mye på ISH.

– Det er morsomt å se at marmor fortsatt holder stand, og det skyldes nok at inspirasjon fra naturen er et viktig element i baderommet. Marmoren som vises er gjerne lys,  og blir lekker sammen med litt blomster på badet. Så med innslag av stein, betong, tre, samt grønt, så er badet sterkt inspirert av naturen. Så kort oppsummert er det et stort utvalg og stor bredde på møbelsiden, sier Kjensberg.

Saken fortsetter under bildet:

På standen til Dansani på ISH, viste Kari frem den nye møbelserien YOU.

Armaturer
– I år så jeg for første gang armaturer med skinn på. Det var både stilig og spesielt, og helt klart noe nytt. Det er ingen tvil om at fokuset på miljø og bærekraft kommer for fullt tilbake i produktene. Det er en positiv utvikling.
– Videre funker sort og gull fortsatt. Man ser også en utvikling av nye strukturer i materialet på armaturer som er matte, og små ruter som tar opp en ”industriell look”.

Speil
Når det gjelder speil, er det runde og ovale speil som gjelder, påpeker Kari.
– Vi ser at speilene fortsatt skal være ovale, samt at de runde speilene som kom i fjor fortsatt er veldig aktuelle. Innbygningslys i speilet er også trenden, og tilbudet rundt lysfarger er variert og kan fås i ulike løsninger. På speilsiden er det mye å velge mellom.

Norge kommer etter
Det Kjensberg også så på ISH, var at det promonteres få bad med høyskap. Dette er en typisk norsk greie.
– Det er morsomt å registrere at det typiske norske baderommet som i mange tilfeller består av høyskap, ser man lite til hos de ulike møbel leverandørene. Her er det mer skuffeløsninger, hvor det veksles mellom en dyp skuff under og en mindre skuff over. I tillegg er det mange spennende løsninger med lange skuffeseksjoner, som for eksempel en skuff i hele bredden.
På et typisk norsk familiebad, kan man faktisk klare seg med to dype skuffer, kontra to høyskap, noe som gir baderommet et helt annet uttrykk.
– I dag er også trenden å hente inspirasjon fra soverommet og stuen til badet. Tar man bort de synlige VVS-produktene kan enkelte bad se ut som et rent soverom. Ideen er at disse rommene skal skli over i hverandre, og det bygges flere og flere bad som er en del av soverommet, sier Kjensberg.

Kan bli mer vågale
Kjensberg mener at nordmenn lett kan være mer vågale i design av eget bad. Det finnes et utrolig utvalg av produkter og løsninger, som gjør at man kan tenke annerledes utover det tradisjonelle.
– Men oppe i alt dette er det viktig å tenke på at vi bygger flest bad for den vanlige forbrukeren. Det er her volumet ligger, og vil man ha hvite fliser, så skal selvfølgelig kunden få det. Men jeg håper nordmenn vil tenke nytt å tørre og bygge flere spenstige bad, og det er gøy å se at produsenter og leverandører tar nye valg. Vi som kjede må i hvert fall vise frem de nye produktene og trendene som finnes, det er vår jobb, og vi ser at det gir utslag i salget, avslutter en engasjert Kjensberg

ANNONSE

Warning: A non-numeric value encountered in /home/dittbaduser/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 352