Warning: Illegal string offset 'td_post_template' in /home/dittbaduser/public_html/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_single_template_vars.php on line 75
Morgendagens drømmedusj - DittBad

Annonsørinnhold

Morgendagens drømmedusj

Grohes fabrikk i den lille byen Lahr er et internasjonalt kraftsenter, som produserer innovative dusjsystemer i store antall uten at det går på bekosting av kvalitet. Hvordan gjør de det?

Saken fortsetter under bildet

En av de mindre Stäubli-robotene som brukes i Lahr. De ansatte på fabrikken arbeider med både disse og andre maskiner for å produsere ca. 10 millioner enheter per år.

Lahr er en av Tysklands sørligste byer og har en vakker beliggenhet mellom vingårdene i Baden og Schwarzwald. Middelhavsklimaet er til og med varmt nok til at det gror bananer og sitroner der. Det er derfor bare naturlig at denne solfylte regionen også produserer ledende eksperter på vannteknologi. Det er tross alt her verdens mest innovative dusjer og dusjsystemer produseres av 750 GROHE-ansatte og deres robotassistenter.

I en av monteringshallene manøvrerer ”den store Stäubli-en” grasiøst inn og ut av en stor sprøytestøpemaskin med kraft og presisjon. Roboten med dette trivelige kjælenavnet utfører mellom 60 og 80 forskjellige arbeidsoperasjoner i løpet av en støpesyklus på halvannet minutt, med en hastighet som er for høy til å følge for den som ser på. Faktisk ville man trenge tre til fire menneskelige operatører for å gjenta bevegelsene på nøyaktig samme måte om og om igjen. Til sammen danner roboten, støpemaskinen og en annen, mindre robot også fra den sveitsiske produsenten Stäubli (som gir navn til maskinene) en produksjonsenhet. I samarbeid bygger de et komplekst stykke fiberarmert plast. Til slutt vil det fungere som den indre vannveien for GROHEs Rapido SmartBox, universalløsningen for skjulte installasjoner. “Det er et teknisk mesterverk,” forklarer fabrikksjef Hans-Martin Souchon. Og denne symbiosen av avansert sprøytestøping og uslåelig robotpresisjon kunne ikke vært laget et annet sted enn i Tyskland»: Lahr er den eneste GROHE-fabrikken i verden som håndterer denne ”støpeteknologien” og garanterer høyeste kvalitet under alle omstendigheter.

Det er avansert teknologi som dette som har gjort GROHEs fabrikk i Lahr til et globalt kompetansesenter med 82 sprøytestøpemaskiner, dusinvis av roboter og Souchons stab av industrieksperter som produserer ca. 10.000.000 enheter per år, inkludert hånd- og hodedusjer, dusjskinner, dusjsystemer osv.

For øyeblikket er produksjonen under oppbygging for Rainshower SmartActive hånddusjen, et nytt produkt i GROHEs utvalg av dusjsystemer. Hånddusjen leveres i en rekke utførelser i ulike størrelser, former og farger og har tre forskjellige spraytyper. Enda viktigere er at den mest innovative hånddusjen i porteføljen har to nye funksjoner: GROHE SmartTip og GROHE DripStop.

Saken fortsetter under bildene

Fabrikksjef Hans-Martin Souchon og kategorisjefen for dusjer og termostater Mario Fuchs, sier de ”alltid har som mål å finne den beste løsningen”.

“Dette er ekte innovasjoner som skiller produktet vårt ut på markedet,” forklarer Mario Fuchs. Fuchs er kategorisjef for GROHEs dusjer og termostater og danner forbindelsen mellom GROHEs hovedkontor i Düsseldorf og fabrikken i Lahr. Han og Souchon har mange diskusjoner når de samarbeider, men når det kommer til stykket, dreier det seg hele tiden om å få det beste resultatet: “Målet vårt er alltid det samme – å finne den beste løsningen,” sier han.

Å sette kundens behov først er det som styrer Souchon i hans daglige arbeid. Det er en holdning som han tok med seg til Lahr da han ble fabrikksjef for et par år siden. Siden da har fabrikken fått 150 ansatte til og dessuten økt automatiseringsgraden betraktelig. Det er ikke rart at produksjonen har gått opp med 50 % under hans ledelse.

Optimaliseringsingeniør Susanne Huber overvåker kvalitets- og kontrollprosessen. Hun er svært stolt over å holde det ferdige produktet i hendene.
Dette er også en av grunnene til at GROHEs ledelse besluttet å videreføre satsingen og investere i Lahr. ”Å ha mennesker og maskiner som arbeider sammen, side om side, er en av nøklene til vår suksess,” sier Souchon.
På monteringsstasjonen blir i mellomtiden den lille, men komplekse maskindelen bak Smart-Tip-regulatoren i den nye SmartActive-hånddusjen satt sammen. Den ”lille Stäubli-en”, en mindre versjon av den massive ”store Stäubli-en”, skrur tre ventiler på størrelse med en fingertupp sammen til ett stykke: krevende arbeid for menneskehender hvis det skal gjøres igjen og igjen. Men det er ikke noe mer enn en helt vanlig prosess for en robot som bare trenger litt smøremiddel her og der.

Likevel er den menneskelige tilstedeværelsen fortsatt en avgjørende faktor på flere steder i produksjonsprosessen. For eksempel er det ingen GROHE produkter som forlater fabrikken uten å ha gjennomgått en streng manuell og/eller automatisert kvalitetskontroll. Personen som overvåker dette, er Susanne Huber, en optimaliseringsingeniør og prosjektleder i GROHE. For øyeblikket dreier 80 til 90 % av hennes arbeid seg om den nye SmartActive-hånddusjserien. ”Det gjør meg stolt over endelig å holde dette ferdige produktet i hendene,” sier hun. ”Det har vært så mange mennesker involvert i produksjonen.”

Huber kjenner selskapet godt etter å ha tilbrakt alle sine tolv år med studier og karriere i GROHE. “Jeg setter virkelig pris kollegaene mine og den lagånden som hersker her. Vi har jobbet sammen gjennom mange utfordrende prosjekter.” Det er en fellesskapsfølelse som Souchon støtter fullt ut: ”Hvis vi klarer å ha det gøy når vi jobber sammen, får vi ting gjort,” sier han. Det er godt kjent at han lar kontordøren stå åpen om morgenen slik at de ansatte kan komme inn og snakke, bli kvitt litt frustrasjon eller legge frem nye idéer.

Denne politikken om å holde døren åpen er det som gjør Lahr unik. Det bekrefter Fuchs, som har tilbrakt lang tid i bransjen. Kvalitet, teknologi, design og bærekraft er noe som er helt naturlig i GROHE, sier han. ”Men å sette mennesker først, enten det er kunden og deres behov eller våre ansatte og deres idéer – det er det spesielle med Lahr.”

i bransjen. Kvalitet, teknologi, design og bærekraft er noe som er helt naturlig i GROHE, sier han. ”Men å sette mennesker først, enten det er kunden og deres behov eller våre ansatte og deres idéer – det er det spesielle med Lahr.”

Her møter tradisjonell tysk oppfinnsomhet en uventet følelse av hjertelighet, akkurat som velprøvde teknikker møter morgendagens store nye idéer. Og først og fremst er det startstedet for noen av de beste dusjsystemene i verden på vei til å glede kunder fra Los Angeles til Dubai til Lahore.

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. Med hovedkontor i Tyskland, har GROHE til sammen over 6500 ansatte i 150 land. Siden 2014 har GROHE vært en del av den japanske produsenten LIXIL, en global markedsleder innenfor sanitær- og byggevareprodukter. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. Kjente produkter som GROHE Eurosmart, GROHE sin termostatteknologi og banebrytende innovasjoner som GROHE Blue, understreker merkevarens sterke kompetanse. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren.
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com