Mellom babyboomer-generasjonen og Generation Z er det en hel verden. For eksempel når det gjelder forholdet til penger, kommunikasjonsmedier eller idoler. Men også et blikk inn i baderommene til de ulike epokene viser betydelige forskjeller.
Babyboomer
Da rennende kaldt- og varmtvann ennå ikke var en selvfølge: Slik så det ut i mange baderom på 1960-tallet. Baderommet som et rent funksjonelt rom der alt nødvendig var samlet på et lite areal. Bildet under.
Generasjon X
Så kom 70-tallet og med det også farge i baderommet. Enten det var bahamabeige, sennepsgult eller rubinrødt – hovedsaken var at det hadde en spesiell fargetone. Bildet under.
Generasjon Y
80-tallet stod i designets tegn – det skulle være annerledes og individuelt. Funksjonelle hverdagsgjenstander ble prioritert lavere. I baderommene ønsket man fremfor alt individualitet, for eksempel med speilte grafiske elementer i flisene. Bildet under.
Generasjon Z
Velstandsnivået stiger merkbart. Innbydende og lyse rom blir viktig. Og hvis man hadde råd til det, planla man større og satte av mer plass til baderommet. Bildet under.
Og i dag?
«Enkelt og avslappet» er mottoet i dag. Merverdien ligger ikke bare i det som er synlig, men også i det skjulte: Design er bra, men design med funksjonell tilleggsnytteverdi utgjør forskjellen. Bildet under.
Kilde: Geberit