Når du først kontakter en faghandel er du ofte ivrig etter å komme i gang med å bygge det nye drømmebadet, men først vil eksperten ha en befaring. Men hvorfor trenger du egentlig befaring?
Stian Leidland, rørlegger og daglig leder hos Comfort Ski – Aqua Flis AS, har vært med på utallige befaringer. Han er ikke i tvil om hvor viktig en god befaring er.
– På større jobber er befaring helt essensielt, forteller Stian.
Men hvorfor trenger man en befaring?
– Det er på befaring vi ser hva prosjektet kommer til å koste, så vi kan gi kunden en pris på forhånd, sier Stian.
Etter en befaring kan prosjektleder fastslå et prisanslag. På befaring vurderes også tilstanden på badet og hvilke muligheter som finnes – slik at det ikke vil dukke opp noen uventede overraskelser under renoveringen.
Fagsjef i Comfort, Thomas Sæther, understreker også hvor viktig en befaring er for det endelige sluttproduktet.
– Når vi er på befaring får vi muligheten til å prate med kunden og forstå deres ønsker og behov. På den måten skal vi sammen komme frem til et godt sluttprodukt som vi og kunden er stolte av.
Nye baderomsmuligheter
Stian forteller at på befaringen kartlegges hvilke muligheter som er finnes, og av og til hva som ikke er mulig. Noen opplever at de har mer plass enn de først trodde, mens andre får vite at drømmen ikke kan realiseres. Da kan ekspertene i Comfort bistå med gode alternativer.
– Vi ser hva som er mulig av tekniske løsninger, men nesten hver gang vi er på befaring ser vi at kunden har flere muligheter enn de så for seg, sier Stian.
Ved å flytte på baderomsinnredningen kan du gjøre rommet større, og med en befaring følger det ofte mange positive overraskelser.
Stian forteller at befaringen er første møtet med kunden, og at dette møtet er veldig viktig. Her drøftes håp og forventninger for første gang, og det er starten på samtalen om hvordan badet kan bli.
– Vi kommer med tips hver eneste gang. Vi vet hva som er mulig og hva som er praktisk, forteller Stian, og fortsetter:
– Målene vi tar på befaring og kundens ønsker tar vi med videre når vi tar med kunden i butikk og for å tegne opp badet i 3D. På den måten er befaringen med på å bestemme sluttresultatet.
Stian sier at han av og til gir små tips på designvalg, men at han helst inviterer kundene til å ta noen runder med interiørkonsulentene. Comforts ekspertise gir gode råd innen tekniske løsninger og design.
Saken fortsetter under bildet:
Viktig å bruke fagfolk
Når du inviterer fagfolk inn på befaring kan det være lurt å bli kjent med personene som skal jobbe på badet ditt. Er de profesjonelle? Og hva står bedriften for? Hvilke kvalifikasjoner har de? Er de kjent med avhendingsloven?
Stian påpeker hvor viktig det er å ha fagfolk på befaring:
– Det er helt essensielt. Vi ser tilfeller hver dag hvor ting ikke er gjort riktig fra før av. Derfor er det ekstra viktig å ha fagfolk på befaring, det er dessverre mange som gjør arbeid på baderommet uten de riktige kvalifikasjonene, sier han.
Derfor er det viktig å bruke fagfolk med riktige kvalifikasjoner når du skal pusse opp deler av huset, og spesielt et så viktig rom som badet. Slurv og feil kan være katastrofalt. Det er ekstra viktig å ha dokumentasjon på at arbeidet som er utført er gjort av kvalifiserte fagfolk.
Saken fortsetter under bildet:
Med den nye avhendingsloven kan det i verste fall gjøre oppgraderingene av badet verdiløst. Avhendingsloven stiller strenge krav til kvalifikasjonene hos de som gjør arbeid på badet ditt. Hvis du ikke kan vise til at arbeidet på badet er gjort på korrekt måte – og av fagfolk, får du svi ved salg av boligen.
Comfort sier at med Comfort kan du være sikker på å få eksperthjelp som blir utført og dokumentert i samsvar med lover og regler.
Kilde: Comfort