Det var bare sluket som skulle byttes på badet, men da Kim Persson, fra Røyken & Hurum Entreprenør AS som er medlem i Rørkjøp-kjeden, åpnet det, skjønte han raskt at det ble en større jobb.
– Da vi fjernet det gamle sluket og åpnet paneltaket i underetasjen fant vi alvorlige fuktskader i bjelkelag, undergulv og isolasjon. Vi sa derfor fra om at det ikke var forsvarlig å sette inn et nytt sluk, siden det var fare for svikt og kollaps ved videre bruk av badet, sier Persson.
Mye av arbeidet på det gamle badet var ikke utført av en fagmann, det ble tydelig da rørleggeren kikket nærmere på skadene. – Her var det tatt altfor mange snarveier. Dette badet er et godt eksempel på at man må bruke en faglært når bad skal pusses opp, konstaterer Persson.
Saken fortsetter under bildet
Dyrkjøpt erfaring
Når det verste sjokket hadde gitt seg, innrømmer huseier Tone Larsen at det egentlig ikke kom som noe stor overraskelse.
– Jeg har jo hatt mine mistanker om at alt ikke var som det skulle, men har stukket hodet i sanden og håpet på det beste i flere år. Det ble en dyrekjøpt erfaring, sier hun.
– Hele badet måtte rives og bygges opp igjen, så du kan jo si at det ble litt dyrere enn å bytte sluk. Men da jeg først hadde snakket med banken, og avtalt renoveringen med rørlegger Kim Persson, så begynte jeg å planlegge og glede meg til nytt bad.
Saken fortsetter under bildet
Viktig beslutningshjelp
Det å plutselig måtte totalrenovere et bad, er en overveldende opplevelse. Tone Larsen var derfor takknemlig for alle gode råd og tips hun kunne få.
– Det er mange viktige beslutninger som må tas. For meg var det betryggende å få en fagmann som ikke bare er god på rørleggerarbeid, men som også ga meg gode råd om hvilke produkter og løsninger jeg kunne velge mellom. Og så hjalp det jo veldig at både Kim og teamet hans er hyggelig karer som ryddet etter seg og spredte godt humør, for vi henger jo rundt hverandre i noen uker da, sier Larsen.
Saken fortsetter under bildet
Ser større ut
Det tok i underkant av tre uker fra Kim og kollegene startet jobben og til badet stod ferdig. Selv om Tone Larsen hadde fulgt prosessen hele veien, ble hun overrasket over det ferdige resultatet.
– Jeg kan ikke tro at dette er samme bad. Det ser større ut, det er nytt og moderne, og ikke minst vet jeg at alt er i skjønneste orden. Nå trenger jeg ikke stå i dusjen med en klump i halsen og være engstelig for at noe skal gå galt, sier hun.
Saken fortsetter under bildet
Tekst: Chera Westman/ifi.no
kontakt: kundeservice@rorkjop.no
Kilde: Rørkjøp.no