Hvorfor skal jeg velge innbygningsarmaturer framfor ordinære armaturer, da det ofte er en mer krevende og mer kostbar prosess? Det er et spørsmål og en oppfatning mange forbrukere har. Virkeligheten er litt mer nyansert, forteller Victoria Olsen, produkt- og salgsleder ved Oslo VVS Senter til Ditt-Bad.
– Installatørene eller rørleggerne begynner å bli vant til å bygge inn armaturer, og prosessen er mindre krevende av håndverkerne enn det var tidligere. I sum er det ikke sikkert prisforskjellene lenger blir så store som mange tror.
Og du får mye for pengene, minner hun om.
– Utseendemessig kan det også være er en penere løsning med innbygningsarmaturer, og det ser mer ryddig og renere ut i baderommet. Dessuten har du som kunde et mye større spekter å velge i, i forhold til eksempelvis en utenpåliggende takdusj. En integrert løsning, kan de etterkomme kundens spesifikke ønske uten at de må kjøpe en ferdig satt pakkeløsning.
Saken fortsetter under bildet
– Folk har jo ulike behov. Noen ønsker at takdusjen skal være liten, men heller en større hånddusj, mens andre vil ha stor takdusj og sylinderformet hånddusj osv.
Det er veldig smak og behag. Hos oss kan folk skreddersy den endelige løsningen framfor å måtte ta til takke med en ferdig satt dusjarmatur. Og det er forskjellig prissegmenter også på innbygning, opplyser hun.
Saken fortsetter under bildet
– Hva er det kundene er mest opptatt av?
– Det er faktisk utseende folk flest bemerker, samt valgmulighetene. Kundene har større spesifikke krav innenfor en gitt budsjettramme, og det er ofte budsjettet som har hindret mange i å velge innbygning. Nå har kunden satt av et større budsjett til innbygging, da det er mer allment kjent produkt. Det er mer normalt at venner, kollegaer og naboer har gjort investeringen t.o.m boligannonsen påpeker hvor elegant innbyggingsdusj er.
På samme måte som utenpåliggende takdusjer varierer det i pris, gjelder det også for innbyggingsdusjer. En innebygget dusj kan koste fra 14.000,- og oppover. Regelen er ofte at desto større valgfrihet leverandør gir i design, materialer, finisher og funksjoner desto større budsjett kreves det.
Saken fortsetter under bildet
Utfordr rørleggeren!
OSLO VVS SENTER er veldig opptatt av hvilke håndverkere som benyttes, nettopp for å kunne holde budsjettet man har satt seg.
– Ja, det er ingen vits i å tvinge igjennom en innbygging med en håndverker som ikke ønsker å gjøre det. For da kan det fort bli kostbart i forhold til arbeidet, og det er ikke sikkert at det blir det beste sluttresultatet. Få med en god håndverker på laget og finn det du liker, er hennes klare oppfatning. Samtidig er det lov å utfordre sin lokale rørlegger litt, dersom vedkommende er positiv til å bygge inn armaturen.
– Det er ikke stor forskjell om de må jobbe med et merke de ikke er så godt kjent med fra før, da det i dag finnes tilgjengelige løsninger for å opprettholde TEC reglene. Det er for eksempel ingen unnskyldning at det ikke finnes lekkasjesikker boks til armaturene. Blant annet har den finske leverandøren Joramark spesialisert seg på å utvikle lekkasjebokser for de merkene som ikke har en egen, påpeker hun.
Saken fortsetter under bildet
Større utvalg
Butikken har et stort spekter av innbygningsarmaturer, i ulike prisklasser. Volummessig, er det fortsatt de rimeligste det går flest av, forteller Victoria.
– Men samtidig ser vi en dreining i at stadig flere ser på spesialtilpassede løsninger.
Hun påpeker at det er god kvalitet også på de rimeligere produktene, men at produktutvalget er mindre. Dermed er det ikke sikkert at du får det du ønsker i det segmentet.
En annen årsak til at mange ikke ønsker de rimeligste løsningene, er at de går på kompromiss med designet de hadde sett for seg. Kunden ønsker gjerne et diskré armatur med separate grep, men må velge en løsning som har en større bakplate hvor det er to grep som styrer temperaturen og mengde vann. De fleste tilbakemeldinger fra kundene er at desto mindre det er av rosetter og paneler jo mer forseggjort ser dusjen ut. Kunden opplever at det gir prikken over i-en for dusjen og baderommet. Badet er et viktig rom for velvære og trivsel, og mange blir trigget til å legge litt ekstra i rommet når de ser og opplever forskjellene.
Vi har en del løsninger utstilt i butikken, så kundene får en mulighet til å se hva som finnes, og kan la seg inspirere.
For de som ønsker å investere litt ekstra dusjsonen er det ofte den danske produsenten Vola som har blitt valgt. Vola er kjent for sin minimalistiske Arne Jacobsen tegnede armatur, forteller hun. I tillegg får vi nå stadig oftere forespørsler om Gessi fra arkitekter. De to seriene Inciso og 316 har slått veldig godt an i Norden, og som vi har levert til flere bolig- og hytteprosjekter. Et annet dansk merke som er verdt å merke seg er QTOO. Dornbracht er også superspennende.
Saken fortsetter under bildet
Lytter til kunden
Victoria understreker at de aldri forsøker å pushe på kunden en dyrest mulig løsning. Det aller viktigste, er å avdekke det reelle behovet og være en god rådgiver.
– Vi lytter til hva kunden sier, og om det ikke er rom for innbygning, er det ikke noe poeng å presse det frem. Men er de åpen for en innbygningsløsning, viser vi selvsagt frem mulighetene. Og de blir det som sagt stadig flere av.
Hun forteller at det er mer og mer vanlig at kundene ønsker en spesiell farge eller en spesiell serie for å kunne sette sitt eget særpreg og stil på badet. Men fortsatt er det krom som selger mest, mens sort, som lenge har vært kjempetrendy, dabber litt av.
– Ellers går det i børstet stål, som jeg tror vil styrke seg igjen etter en litt laber etterspørsel en stund. Dette er en tidløs finish som alltid vil leve. Vi selger også en del
børstet og polert messing, samt børstet stål som har en sort tone. Vi har veldig tro på sistnevnte.
Det skal med andre ord være både moderne og tidløst. Å se seg ut en stilart man liker gjør at man nødvendigvis ikke velger bare trendy produkter. Trendy produkter har dessverre generelt en tendens til å byttes ut oftere.
Saken fortsetter under bildet
– Innbygningsarmatur er produkter med lang holdbarhet, derfor er det vel viktig å velge et look med lang levealder?
– Ja, absolutt. Og ved at produktet har en lang levealder, utløser det samtidig mer interesse i å investere i produktet. Har du et armatur som varer 15-20 år, er det forståelig for de fleste at det kanskje koster det dobbelte eller tredobbelte av ett du må bytte etter noen år. Vi har veldig tro på produkter som har lang levealder. Både fordi kundene slipper å bytte før de selv ønsker det, men også av et miljøhensyn.
Stor utvikling
Victoria har vært ansatt hos OSLO VVS SENTER i elleve år, og har sett hvordan kundenes behov og ønsker har endret seg.
– Før var det pakkeløsninger det handlet om, og det skulle være så billig som mulig. Da var det rabatter som gjaldt. Jeg solgte 120cm underskap med fire skapdører, speil og overskap, hvor alt hang sammen. En tid var boblekar supertrendy og en periode var det stor etterspørsel av space bombs – de litt sære dusjene. Produktutviklingen har gått raskt, og kvaliteten har også generelt blitt mye bedre, ikke minst etter at den veldige Kina-importen dabbet av.
Hun presiserer at det ikke er noe galt å importere fra Kina så lenge det er under kontrollerte forhold.
– Men før brydde forhandlerne seg mindre om hvor det kom ifra, de kjøpte nær sagt hva som helst og solgte det videre med svært god fortjeneste. I dag fungerer heldigvis ikke det, nettopp fordi forbrukeren har blitt langt mer bevisst, sier hun.
Kunder fra hele landet
OSLO VVS SENTER AS ligger på Furuset i Oslo, og er med sin 1200 kvm store butikk og utstilling Norges største VVS-butikk – og har også egen nettbutikk. Bedriften fører alt fra de store til de mindre kjente merkevarene hvor kvalitet alltid er i fokus. Produktene håndplukkes gjennom besøk på messer og fabrikker for å bli kjent med de riktige produsentene. I butikken vil du alltid møte engasjerte medarbeidere med fagkunnskap som hjelper deg med å gjøre de rette valgene for ditt baderom.
Victoria forteller at de har kunder fra hele landet innom butikken på Furuset, gjerne i forbindelse med at de tar en helg i Oslo.
– Det viser at vi har opparbeidet et godt renommé, og at de som er på jakt etter et baderom gjerne tar turen innom for å la seg inspirere, eller se hvilke muligheter som finnes.