I første omgang gjelder det kolleksjonene Allure Brilliant og Atrio. Selskapet poengterer at dette er en milepæl i produksjonen, og bidrar til at de tradisjonelle design- og teknologibegrensningene forsvinner helt.
Under ISH kunne GROHE for første gang posisjonere seg som en leverandør av komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. Kundene vil i større grad skape sin individuelle stil i hjemmet og da er det viktig at leverandørene kan tilby flere løsninger som passer sammen i både design og funksjon. I tillegg har GROHE i løpet av de siste årene utviklet seg fra å være en ren armatur- og sanitærprodusernt til å drive en digital utvikling, og tilbyr nå intelligente løsninger for vann innen IoT. Dette gir også kunden mer kontroll og sikkerhet over eget vannforbruk. På standen til GROHE under ISH kunne besøkende se åtte miljøer med komplette baderomsløsninger og et eget område kun med fokus på intelligente vannsikkerhetssystemer.
3D-printing har lenge vært ansett som fremtidens produksjonsteknologi. Komponenter laget av 3D-printere har satt nye standarder for premium-produsenter i bil- og flyindustrien. Nå kommer sanitærbransjen etter.
Grohe tilbyr Atrio Icon 3D og Allure Brilliant Icon 3D, to kraner produsert ved hjelp av 3D-metalltrykk. Produsenten har utviklet sin 3D-teknologiprosess for å møte de unike mulighetene ved metallutskrift. Dette åpner opp for en helt ny betydning av personlig stil da man kan designe kraner og produkter etter individuelle behov.
Saken fortsetter under bildet:
Overvinne grenser
Michael Seum, Vice President of Design ved Grohe AG, understreker i en pressemelding at de med Atrio- og Allure Brilliant-kolleksjonene, og ved å inkorporere Icon 3D-design, tar selskapet produktdesign til et helt nytt nivå.
– Vi mener at noe helt nytt trenger en dristig visjon. Det som er mulig eller ikke mulig blir et spørsmål om perspektiv. Med Icon 3D åpner vi en helt ny måte å tenke produktdesign på fremover. Vi overvinner grenser ved å bruke 3D-metallprinting for å skape produkter som i utgangspunktet og i første omgang virker umulig. Denne produksjonsmetoden gir mulighet til å designe kraner i små mengder i henhold til våre kunders ønsker. Det er ingen grenser for individuell tilpassing, uttaler Seum.
Thomas Fuhr, Executive Director Operations GROHE AG, legger til:
-For å være en pioner i bransjen og for å utvide vår teknologiledelse, investerer vi tungt, ikke bare innen forskning og utvikling, men også i innovative produksjonsprosesser. Med 3D metallutskrift bringer vi inn en ny epoke i vår produksjon i Tyskland. Vi fokuserer på vår kjernevirksomhet og bruker våre kraner til å dekke hele verdikjeden, noe som tydelig skiller oss fra våre konkurrenter. Det er viktig for oss at vi beholder vår annerkjente GROHE-kvalitet og overfører den til et 3D-metall-printet produkt. For dette har vi utviklet vår egen prosess, hvor magien ligger i pulveret, hvilket er en unik sammensetning for granulatene vi lager.
GROHE skriver videre at deres materialbruk ved 3D-printing gjør det mulig å skape et minimalistisk design som ikke bare sparer ressurser, men tilbyr også en ny måte å bruke vann på. Komponentene er produsert ved å printe metall, ved hjelp av en pulverbasert smelteprosess. Hver komponent på kranen består av rundt 4700 lag som hver er 0,06 millimeter tykk. Etter produksjonen blir komponenten mekanisk behandlet på en CNC-fresemaskin, etterfulgt av manuell sliping og finpussing som siste steg i produksjonen.
De ultra-tynne veggene til Atrio Icon 3D og det hule interiøret i den kjente silhouetten av Allure Brilliant, gjør at vannstrømmen ser ut som en magisk, optisk illusjon, påpeker produsenten. Kranene blir tilgjengelig i en overflate av børstet stål.
Fra og med april 2019 vil Icon 3D bli tilgjengelig på forespørsel som et eksklusivt produkt til badet, opplyser GROHE avslutningsvis.